Sunday, October 30, 2011

Sam Most treedt op met Rein de Graaff Trio

De 80-jarige legendarische Master of the Bebop Flute
Concert in de Dordtse Jazz Sociëtiet.


De Amerikaanse jazz fluitist Sam Most speelde op zaterdag 29 oktober 2011 met het Rein de Graaff Trio in de Dordtse Jazz Sociëtiet. Het concert was onderdeel van een korte tournee van de 80-jarige Bebop fluitist van het eerste uur, Sam Most door Italië en Nederland.
Sam Most ( foto: Hans Koert)
Sam Most was op uitnodiging van
Rein de Graaff naar Nederland gekomen: Afgelopen jaar was ik in Californië en ontdekte ik op een affiche in Los Angeles, vertelde Rein, dat Sam Most die avond optrad. Ik ben naar het concert toe gegaan en ontdekte dat hij nog steeds de sterren van de hemel speelde.
Sam Most: The Master of Bebop flute (foto Hans Koert)
Een uitnodiging om naar Nederland te komen pakte hij met beide handen aan. There are but few gigs in LA of guys like me nowadays (= Er zijn tegenwoordig niet veel schnabbels voor musici zoals ik) , vertelde Sam me, so I like to be here in Europe for this short tour.
( dus speel ik graag op deze korte tour in Europa)
De week voorafgaand aan dit optreden had hij een aantal masterclasses in o.a. Verona (Italië) en trad hij op met de Italiaanse fluitist Stefano Benini. Last week I suffered a jet lag (= Afgelopen week had ik last van het tijdsverschil), vertrouwde Sam mij toe, but now it's all over. (maar dat is nu voorbij). I feel great now.(= Ik voel me nu goed). I like being in Holland and playing with Rein. (Ik vind het geweldig om in Nederland te zijn en te spelen met Rein.) I really like your country - it's so clean (Ik hou van jullie land - het is er zo schoon) .... and, how do you call that, wafels? ...... ( en, hoe noemen jullie die? ... wafels?) Stroopwafels - Sure, they're really nice. (Stroopwafels. Juist, die zijn heerlijk)
Marius Beets ( foto: Hans Koert)
Sam Most wordt gezien als één van de pioniers op fluit, die in de jaren vijftig de fluit introduceerde in de bebop en de techniek introduceerde, waarbij hij al meezingend, meehummend tijdens het fluitspelen, zijn typerende specifieke klank ontwikkelde. Hij speelde met veel beroemdheden, zoals Tommy Dorsey, Charles Mingus, zijn broer Abe Most en gitarist Tal Farlow ( die toen echter al over zijn hoogtepunt heen was, volgens Sam) en speelde lange tijd als studiomuzikant in Californië.
Peter Guidi en Sam Most ( foto: Hans Koert)
De Dordtse Jazz Sociëteit werd in 1946 door o.a. schrijver en dichter Cees Blauwbilgorgel Buddingh opgericht en claimt de oudste jazzclub van Nederland te zijn. De kleine club was goed gevuld met deels gezelligheidszoekers en deels jazzfans, die de legendarische Master of the Bebop Flute in levende lijve wilden horen spelen. De 80-jarige legende speelde nog steeds uitstekend, bemerkte de aandachtige luisteraars, al had hij zichtbaar last van het (deels) rumoerige publiek.
Eric Ineke ( foto: Hans Koert)
Het Rein de Graaff Trio, met Rein de Graaff aan de vleugel, Eric Ineke, al
meer dan veertig jaar bij Rein achter het slagwerk en Marius Beets, die ook al weer meer dan tien jaar de bas in het trio bespeelt, was de constante factor in dit hele gebeuren, een solide basis, die weinig moeite had met de standards die gespeeld werden. We hebben niet samen geoefend, vertrouwde Eric Ineke me toe, We hebben gisteren in Groningen tijdens de soundcheck een blues gespeeld en zijn toen gewoon begonnen. Het klikte meteen ........... We spreken immers dezelfde taal ....
Het Rein de Graaff Trio met Sam Most in de Dordtse Jazz Sociëtiet (foto Hans Koert)
Uit Amsterdam was fluitist Peter Guidi
speciaal naar Dordrecht afgereisd om zijn grote voorbeeld te kunnen ontmoeten. Dank zij Sam Most ben ik begonnen met fluit spelen, vertelde hij. Peter Guidi, geboren in Schotland, woont al heel wat jaren in Nederland en speelde o.a. op het North Sea Jazz Festival met zijn kwartet en Big Band. Hij geeft les aan de Amsterdamse Muziekschool, waar hij al jaren de jeugd warm weet te maken voor jazzmuziek. Sam Most is mijn idool - Hij speelt geweldig. Ik hoef maar een paar maten te horen en ik weet dat het Sam is. Ik ben, dankzij Sam Most en Frank Wess fluit gaan spelen ...........
Peter Guidi en Sam Most (foto: Hans Koert)
Na de eerste set speelde Peter samen met Sam Most een aantal nummers, waarbij ook zijn fraaie basfluit uit de koffer te voorschijn kwam. Zowel Sam als Peter genoten zichtbaar van dit gezamenlijke optreden. Sam speelde tijdens het concert geen piano, die eer was exclusief weggelegd voor Rein de Graaff, wel zong en scatte hij een tweetal standards, waarbij de trombone met geluid en gebaren geïmiteerd werd, iets wat het publiek erg kon waarderen. Na dit geslaagde concert in Dordrecht, ondanks de soms matige geluidsversterking, wacht Sam (al dan niet met het Rein de Graaff Trio) nog een viertal concerten en een masterclass, voordat Sam weer terugreist naar Californië met ongetwijfeld een pakje stroopwafels in zijn bagage:
They are really nice .............
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Toen Rein de Graaff vorig jaar in Californië een aanplakbiljet zag hangen met daarop de aankondiging dat de legendarische Sam Most zou optreden, vroeg hij zich af: Leeft die man nog? Nu een jaar later trad de levende legende Sam Most tijdens een concert van Sam Most op met het Rein de Graaff trio in een serie concerten getiteld Master of the Bebop Flute. Op 29 oktober 2011 was de Dordtse Jazz Sociëteit aan de beurt, waar als extra gast fluitist Peter Guidi samen met zijn inspirator van het eerste uur mocht optreden. Keep Swinging was erbij en maakte er een verslag over. Als je niets wlt missen, volg dan de Keep Swingingblog via Twitter ( #keepswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief ( keepswinging@live.nl ). Op de Top Drie site vind je de meest gelezen blogs van de afgelopen weken.

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home